Dva nové iPady se začaly v pátek prodávat po celém světě a firma Apple si díky tomu může připsat další prodejní úspěch. Podle jejího vyjádření se totiž od pátku do neděle prodalo na tři miliony tabletů iPad.
Ještě v pátek to přitom příliš slavně nevypadalo. Bylo to asi poprvé, co se na nové tablety Applu nestály fronty desítek až stovek zájemců. Přesto se podařilo v prvních dnech od zahájení prodeje firmě zaujmout s modely bez 4G/GSM připojení mnohem více zákazníků než v březnu, kdy byla uváděna třetí generace iPadů. Tehdy se prodej pohyboval kolem 1,5 milionu kusů.
iPad mini v redakci iDNES.cz
"Poptávka po tabletech iPad mini překročila počáteční nabídku, a i když řada předběžných objednávek byla vyřízena, část jich vyřídíme až později v tomto měsíci," uvedl Apple. "Usilovně se snažíme vyrábět rychleji, abychom uspokojili ten fantastický zájem," sdělil šéf Applu Tim Cook.
Server Gizmodo nicméně upozorňuje, že Apple nesdělil, jak velký je zájem o nový iPad mini. Počet tři miliony prodaných tabletů podle serveru totiž zahrnuje nejen iPad mini a tablet iPad čtvrté generace, ale možná i starší model iPad 2.
"Je to výborné číslo, o tom není pochyb. A zřejmě by jim záviděl Amazon, Google i Microsoft a je jedno, kolik z toho celku připadá na jaký model. Avšak to, že Apple nechce být konkrétnější a že nevyprodal produkt, o němž se myslelo, že bude nedostatkový, je důvod k zamyšlení," poznamenává Gizmodo.
Tablet Surface od Microsoftu v redakci Technet.cz
Apple tak trochu mlží, podobně jako Microsoft, který svůj klíčový produkt tablet Surface začal také prodávat v říjnu, ale podrobnosti o prodejích doposud nezveřejnil.
Zájem o nový iPad mini byl v pátek mnohem slabší, než na co byl Apple v minulosti zvyklý. Před obchody v Asii, kde se tablet začal prodávat nejdříve, na začátku otevírací doby čekaly podle agentury Reuters většinou jen desítky lidí. V hlavním obchodě Apple v Hongkongu personál zpočátku dokonce početně převažoval nad zákazníky. Ani v Česku to nebylo jiné.
Trh s tablety roste
Celosvětový prodej počítačových tabletů se ve třetím čtvrtletí meziročně zvýšil téměř o polovinu na 27,8 milionu přístrojů. Uvedla to dnes výzkumná společnost IDC. Jedničkou na trhu zůstala s velkým náskokem americká firma Apple. V tempu růstu prodeje však výrazně zaostala za jihokorejským konkurentem Samsung Electronics.
Apple zvýšil prodej tabletů o 26 procent na 14 milionů kusů, zatímco prodej Samsungu stoupl o 325 procent na 5,1 milionu kusů. Podíl Samsungu na trhu tak stoupl na 18,4 procenta z 6,5 procenta před rokem. Podíl Applu naopak klesl na 50,4 procenta z téměř 60 procent.
"Po velmi silném druhém čtvrtletí růst Applu zpomalil," uvedl analytik IDC Tom Mainelli. Za tímto zpomalením podle IDC do značné míry stálo čekání na menší a levnější verzi tabletu iPad.
"Samsung využil příležitosti. Tato společnost nabízí širokou škálu tabletů s různými velikostmi obrazovek," upozornila IDC. "Konkurenti zvyšují tlak na Apple," dodala. Poukázala tak na příchod nové platformy tabletů založené na operačním systému Windows 8 americké společnosti Microsoft.