Mobilní výpočetní supercentrum BlackBox - kontejner Sun pro nejnáročnější
Pod krycím názvem BlackBox představila společnost Sun zcela novou vizi mobilního výpočetního výkonu. Ovšem výpočetního výkonu ve zcela jiných dimenzích než jaké známe. Sun BlackBox je umístěn v krabici, která s notebookem má společného jen máloco. Do ohromného kontejneru se vejde neuvěřitelné množství věcí...
...do jediného kontejneru je možné směstnat rovných (a neuvěřitelných) 250 serverů Fire-Server. Pro koho může mít něco podobného smysl? Sun nemá nejmenší pochyby - individuální uživatelé pravděpodobně nebudou řešit problém nedostatečné výkonnosti takto extrémně, ale téměř každá armáda potřebuje velící a analytická centra. Stejně výkonná centra, ale z úplně jiných důvodů si dle Sunu pořizují rozvojové země. Proč vlastně mají mít o podobnou techniku zájem? Odpověď je jednoduchá - kvůli její mobilitě.
Ač ve srovnání s notebookem a i s téměř libovolným stolním počítačem je tenhle kontejner větší o několik řádů, přesto je právě díky své vnější formě v očích svých uživatelů to nejelegantnější řešení jejich extrémních potřeb. Kontejner má půvabnou výhodu v existenci ohromného množství infrastruktury koncentrovaného na jednom, perfektně (levně) mobilním místě.
Takovéto výpočetní centrum stačí naložit na ložnou plochu tahače či lodi a máte neuvěřitelný výkon kdekoliv, kam jen dojedete lodí či autem. V případě potřeby lze uvažovat i o přeletu a přistání na místě určení. Rozhodně to tedy není příruční kufříček, ale výrazně specifické zboží, které je však v dnešních logistických podmínkách extrémně mobilní - i když rozměry má do aktovky daleko.
Není třeba říkat, že bychom si rádi podobné výpočetní centrum rádi vyzkoušeli. Proč? Velice jednoduše - s takto výkoným notebookem se nepotkáme možná ještě ani před koncem dekády: v kontejneru je umístěno zmíněných až 250 serverů Fire-Server, které disponují až 7 TB (terabajty = tisíc gigabajtů) operační paměti a až 2 PT (pentabajty = milión gigabajtů) úložného prostoru. Pro srovnání, nejvýkonnější současné notebooky obsahují: 2 procesorová jádra (versus 250 - faktor 125x), kterým může být k dispozici cca 4 GB operační paměti (takřka 2000x násobek) a na úložném prostoru vyniká 2,5" disk se současnou hraniční kapacitou 160 GB (více než 10.000x násobek).
Jak je zřejmé, výpočetního výkonu a doprovodných komponent je tu více než dost. Přeci jen, do kontejneru se vejde podstatně více než do notebooku formátu A4. Stejně jako notebooky má přijít i tato mobilní monstróznost již předkonfigurovaná, pochopitelně s vlastním operačním systémem Sun Solaris 10. Dle slov výrobce by tak měl být produkt podobně jako notebook připraven k použití okamžitě po vybalení - ať již slovo vybalení znamená u kontejneru cokoliv.
Sun uvažuje o typických klientech především ve třech diametrálně odlišných kategoriích: pro webové firmy, které si zatím nevybudovaly vlastní centrum, ale přitom jej rychle potřebují. Druhá zajímavá oblast je samozřejmě armádní nasazení - ve funkci ať již centrální nervu celé high-tech války, nebo pouze jako podpůrná výpočetní jednotka pro řešení lokálních bojových úloh v reálném čase. Poslední použití je pro účely rozvojových zemí: přirozená mobilita kontejneru umožňuje postavit výpočetní centrum kdekoliv je právě potřeba. Navíc, v případě že na jednom místě nejde elektřina, prostě se kontejner naloží a popojede se jinam - nebo se připojí na elektrický generátor. Žel materiály Sun neudávají, jakou spotřebu má toto centrum úhrně - účet za elektřinu jistě nebude nízký.
Komentář redakce
V polovině příštího roku by měly být tyto zvenčí nudně kontejnerově vypadající a současně uvnitř neuvěřitelně fascinující mobilní výpočetní centra k dostání pro koncové klienty. Sun však zatím neoznámil cenu za toto řešení - lze ji však odhadovat, při ceně mezi 2000 až 5000 dolary za jeden server se dostáváme na závratnou sumu půl miliónu dolarů či více než milión a čtvrt, kontejner bude v této ceně již zřejmě zdarma. Za největší mobilní počítač to však nemusí být velká cena - výkon musí mít neuvěřitelný! V nejbližší době si jej však s sebou vzadu na návěsu tahače většina z nás zřejmě vozit nebude...